larsjanssen.reismee.nl

Hoe gaat het?

Het is weer tijd voor een nieuw verhaal na ruim 2weken tijd.. Ik merk wel dat ik steeds minder tijd heb om op me blog te schrijven... Het is wel belangrijk omdit te doen dus moet het zeker goed bijhouden!! Wat is er gebeurd en wat gaan we doen?

Zoals de meeste wel weten, heb ik na het eten van te veel (wild)vlees een voedselvergiftiging opgelopen. De kruikendokter in het dorp wist wel een toverdrankje voor me inelkaar te puzzelen wat me beter moest maken. Wonder boven wonder was het na een paar dagen helemaal over. Dus ik ben weer helemaal de oude en heb alweer een hoop meegemaakt.

Te beginnen met 2 weken geleden: we zijn naar Ilaro gegaan dat is Ogun state ten oosten van Ilesa. Het was echt een reis om blauwe billen van te krijgen. We zouden vroeg vertrekken om te voorkomen dat we in het donker zouden reizen, dat is niet echt een advies en al helemaal niet in een vreemde state waar je niet verblijft. Het gebeurd regelmatig dat MoPo (Mobile Police) je tegen houdt en ze dus gewoon geld van je willen hebben voor je veder mag rijden en je kan dit soort problemen beter voorkomen dan .... De planning was om 1uur te vertrekken naar Ibadan vanuit daar naar Ilaro te reizen wat ongeveer 4uur zou duren. Vrieden van Emmanuel (onze gids) hadden special een busje gehuurd waar we mee konden rijden en deze zou rond 3uur vertrekken. HELAAS!!! nam onze chauffeur de toeristen route en duurde de reis vanuit Ibadan naar Ilaro geen 4uur maar ruim 7uur.. 'Zucht!!' We hadden ook beter moeten weten toen we de planning gingen maken. Eenmaal aangekomen in Ilaro zijn we meteen naar het Hotel gegaan waar iedereen van de bruiloft zou slapen. We hebben onze spullen in de kamer gedropt en zijn meteen naar de receptie gegaan om wat te eten wat na zo lange reis heb je wel honger. (Yoeri: Honger hebben ze in Afrika!, Lars: Dat is mooi daar ben ik nu.) Die zelfde avond was er ook een feestje / receptie voor een klein groep mensen. Het was echt een top avond wat de rest van de dag zeker goed maakte!! Ik heb heerlijk staan kletsen met iedereen, beetje gedanst en mensen uitgelachen die te dronken waren om te lopen dus helemaal als ze dan gaan dansen. Na laten avond ging het wekkertje weer vroeg om te douche en om te kleden want de kerkdienst begon al vroeg en de receptie in de midag. Het was zeker de moeite waard om de kerkdienst te mogen bijwonen want het heeft wel wat weg van een bruiloft in Nederland alleen meer muziek, gedans en hoop traditionele evenementen wat het erg bijzonder maakt.Helaas hebben de receptie na de kerkdienst niet kunnen bijwonen omdat we nog een lange reis naar huis moesten maken... Wat nog langer heeft geduurd dan de heenreis en ik echt gesloopt was toen ik thuis aankwam.

Het droog seizoen is begonnen en dat merk je wel, het is veel te warm om tussen 11 en 3 in de zon te lopen en het is elke dag weer zoeken naar verkoeling om de dag door te komen. Akin heeft een aantal watertonnen om in het regen seizoen water op te vangen zodat hij geen water uit de put hoeft te halen.. Dus ik kon het niet laten om deze te vullen en me zwembroek aan te doen om er even in te gaan zitten! Dat was echt een verademing.. Dus wanneer je een tip hebt? Let me know.. We helpen de kinderen in de buurt ook graag aan verkoeling. We hebben een school aan de overkant van het huis en niets is zo leuk om regelmatig een emmertje met water over het hek heen te gooien. Dat doe ik natuurlijk alleen wanneer je lekker in de hangmat ligt en er 10 negertjes over het hek naar je staan te kijken... Want wit persoon is al bijzonder en al helemaal 1 die in een hangmat van de zon aan het genieten is.

Geld is een groot probleem in het land en wanneer mensen de mogelijkheid krijgen om het te verdienen / stelen zullen ze dat dus ook doen. We wonen in het huis van Akinpelu Akintola en we eten regelmatig bij Mrs. Fakande en zij is tevens onze projectleider. We betalen iedere maand netjes onze huur aan haar en zij hoort een gedeelte of alles aan het gastgezin te geven maar zij had een plan, omdat we regelmatig bij haar eten dacht ze alles in eigen zak te kunnen steken. De huur die we betalen is geen wereld bedrag maar voor Nigeriaanse begrippen wel een goed maandsalaris en het is niet de bedoeling dat iemand zoveel geld verdiend en de andere party helemaal niks... Na veel discussies en hele gespreken met beide zijn we tot de conclussie gekomen dat we niks meer met Mrs. Fakande te maken willen hebben buiten de projecten om. Dat betekend dat we nu al het geld aan Akin kunnen geven en hij regelt nu het ontbijt en (heel soms) het avond eten. We hebben zelfs een heeeeel mooi kookrooster gemaakt met ze drieeen. Hij zorgt wel dat de spullen in huis zijn zodat we lekker zelf kunnen kokerellen.

Een voordeel van zelf koken is dat je ook dingen kan klaar maken die je lekker vind.. Want na 2maanden Yam, Okra en Amala eten komt het echt je neus uit.. Je kan nog beter bladeren van de boom eten. We hebben door een metaalbewerker een BBQ in elkaar laten zetten, noujah een BBQ het is een doosje op 4 pootjes wat op een BBQ lijkt. We hadden die zelfde midag nog een groot stuk vlees gehaald op de markt en 's avonds heeerlijk vlees van de BBQ gegeten. We proberen zo mogelijk variatie in het eten te brengen en zo gezond mogelijk te eten..

We hebben een definitieve planning gemaakt voor December. We hebben een groepje van vrijwilligers uit Ilesa en Ibadan die met ons mee willen reizen. We vertrekken op 8dec van Ilesa naar Abuja de hoofdstad van Nigeria, de stad is bekent om de grote en de rijkdom ten opzichte van de rest van het land. We zullen hier blijven tot 10dec en dan reizen we in een keer door naar Kano State in het noorden. Kano staat bekent als oudste stad en state van West-Afrika en is een woestijn gebied. Het is ook beetje het hart van Nigeria waar een hoop te leren en zien is over de cultuur en de geschiedenis wat het erg aantrekkelijk maakt om een kijkje te nemen. Rond 14 december gaan we weer terug naar Ilesa.. Het was de bedoeling om veel meer te bekijken in het land maar dat is helaas niet mogelijk vanwegen ontvoeringen en aanslagen in andere state. Ik weet wel dat ik in Feb door Ghana en Cameroen wil reizen maar daar heb ik nog geen definitieve planning voor.

Yoeri heeft besloten om op 29dec terug naar huis te gaan, dat is een paar dagen eerder dan de bedoeling was. Zijn visum loopt maar tot 30dec en het is zonde om extra tijd te kopen voor 5dagen en hij heeft daarom besloten eerder terug te gaan naar Nederland. Ik moet kijken hoe het met mij visum gaat als ze mijn visum ook een paar dagen inkorte kom ik ook eerder naar huis dan 4 april. Ik vind het zonde om 2maanden te kopen voor misschien 5dagen.

Het is een aardig verhaal geworden maar ik zal snel van me laten horen omdat we volgende week naar het noorden gaan. Bedankt voor jullie reacties en support. Tot snel!

Reacties

Reacties

madelon

Tip voor de verkoeling: kom naar Nederland het is hier koud!!!

Wat een verhalen heb jij te vertellen. Wanneer je terug bent zullen wij ook daar lang van genieten.
Jeetje Lars het is echt bijzonder om te lezen dat de Lars die ik ken dit allemaal meemaakt. Wat een ervaring. Ben supertrots!!

Dikke kus en knuffel van ons.

Nichie - Tammie

Lars! Pff weer een bijzonder verhaal!..
Ben echt onder de indruk! Top!

Succes daar nog en houd het hoofd koel ;) hehe

Liefs

Mariƫlle

Lieve Lars,

Wat een indrukwekkend verhaal weer. Jeetje, ben echt trots op je!
Ik kijk uit naar je volgende Blog!

Liefs

oom Ferdy

geweldig verhaal kerel. en idd wat Madelon zegt, als je wilt afkoelen, kom naar Nederland. als je straks terug bent van je avontuur verwacht ik wel dat je hier met een hangsnor en een tropenhelm gaat rondlopen, zoals een echte ontdekkingsreiziger dus. veel plezier kerel en doe voorzichtig ( met eten!! eerst kauwen en dan slikken!!).
groetjes.

Linda en Peter

Hoi Lars fijn dat je weer beter ben. Je hebt weer super veel meegemaakt geweldig om te lezen. Echt heel intensief wat je beleef joh . Drink zo veel mogelijk warme dranken thee warme chocomelk zullen ze daar niet kennen hihihi goed tegen warmte...... Polsen, hals, gezicht nat maken succes groetjes Linda en Peter xxxxxxx

Paps

Gooozerrrrrrrrttt,
Je schijnt het maar niet te leren he....... Zonnen in Africa is het zelfde als Skieen in Oostenrijk in de winter :)
Het is beiden vanzelf sprekend, je moet het eens andersom proberen, out of the box!!!! Dat is pas Cool!!!
Jammer om te lezen dat Yoeri deze maand al terug gaat, weet je al wie je nieuwe Buddy gaat worden???
De feestdagen hier zijn toch wel anders zonder jou, maar in ons hart ben je bij ons hoor, ik neem nog wel een extra KOUD biertje op je..... :)
Sinterklaas heeft Noa een kindervideocamera gegeven, wij zijn in huis niet meer veilig want alles wordt vastgelegd...... Layla heeft een babyschommerlstoel gekregen en een breiwerkje is ze lekker rustig.
Kerel, doe voorzichtig en geniet vooral, ik hou van je.
Dikke knuffels Paps

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active