larsjanssen.reismee.nl

Planning voor December

Heya, Echt leuk om weer al jullie reacties te lezen en te zien dat iedereen me zo goed in de gaten houdt. BEDANKT IEDEREEN!!!! Na 2 weken vond ik het wel weer tijd voor een nieuw verhaaltje.

Na 6weken in Nigeria begint de heimwee soms wel beetje op te spelen.. Je mist echt een hoop uit het thuisfront en dat is wel jammer.
- Geboorte van Layla
- Foto's van Fleur dat ze alweer staat, laatste keer dat ik haar zag kon ze alleen kruipen en ze wordt echt groot.
- De intocht van Sinterklaas
- Verjaardagen
Natuurlijk mis ik ook de vrienden, familie en het zijn in Nederland. Heerlijk 24/7 stroom en een goed bed om in te slapen. Gelukkig krijg ik voor al het missen wel echt een wereldervaring terug (dat maakt toch wel een hoop goed).

Zo zijn we afgelopen weekend naar de watervallen geweest ongeveer 45 minuten buiten Ilesa. Als je aankomt kijk je eerst tegen een groot bos die tegen een berg opgroeit en wanneer je uitstapt hoor je het water al naar benede vallen. Het is wel een hele reis om naar boven te komen omdat je een heel stuk moet klimmen door de bergen maar elke stap die je zet wordt je meer nieuwsierig omdat het geluid steeds harder wordt en de gaten tussen de bomen steeds groter. Na 15min klimmen sta je dan voor echt een PRACHTIGE!!! waterval midden in het bos halve wegen de berg en dan komt het stille van even niks zeggen en alleen maar kijken... We zijn met Emmanuel (onze gids) geweest en hij wist een kleine stijle route langs de waterval omhoog wat glad en op sommige plekken best gevaarlijk is. Zo avontuurlijk als ik ben kan ik natuurlijk geen nee zeggen en hebben we besloten naar boven te klimmen. We zijn omhoog geklommen tot level 3 van de 7, we hebben besloten niet hoger te gaan omdat het te gevaarlijk zou zijn. Toen was het natuurlijk tijd voor een duikje in het water en zwemmen onder de waterval en dat was HEERLIJK!!! en geweldige ervaring om een keer te doen. Ik zal zeker snel alle foto's online zetten.

Het leven in Ilesa wordt steeds leuker omdat ik steeds meer mensen ontmoet en de stad beter ken waardoor je de betere plekjes van de stad makkelijker kan bezoeken en bewonderen. Zo hebben we ook ontdekt dat een super heerlijk zwembad is in de buurt in de plaats Iloko. Hier kan je echt heerlijk afkoelen door een frisse duik te nemen. Iloke ligt ongeveer 15min rijden van Ilesa en dus prima te bereiken is met de taxi dus wanneer het super warm is kunnen we even afkoelen. Op School gaat het les geven prima en zit het plezier er nog steeds in! Wel grappig om te zien dat ze steeds meer willen weten van je. Hoe ziet het land eruit? Is Nederland ook zo warm? Hoeveel inwoners hebben jullie? De gevaarlijkste vraag die ze stellen 'Gelooft u in god?' Wanneer je die vraag krijgt moet je heeeeeeel goed opletten wat je gaat zeggen. Voor je het weet jong of oud heb je een discussie te pakken en willen ze weten 'hoe, wat en waarom?' en ze geven niet op tot je toe geeft dat je er wel in geloofd. De bijlessen in het Weeshuis loopt ook op rolletjes maar het verschil met lesgeven op school is toch wel enorm. Wat ik op school 1 kan uitleggen moet daar gewoon op 4 a 5 verschillende manieren voor ze eindelijk begrijpen wat je bedoelt. Niet omdat ze slecht zijn in Engels maar omdat ze gewoon traag van begrip zijn. Dus soms komen de appels maar te voorschijn om dingen even makkelijk te maken!

We zijn ook druk bezig met het plannen van de December maand. Omdat in het Noord-Oost en Zuiden van Nigeria hoop onrust is moet je heel voorzichtig zijn waar je heen gaat en met wie. We willen graag met 5 mensen gaan reizen naar Kano State in het Noorden en Serti in het Oosten. In Kano State is bezonder omdat het de oudste State van West-Afrika is en hoop geschiednis en cultuur is, in Sirte vind je paar goede Wildlifeparken met iets meer naar het zuide de beste apen verblijf van Afrika midden in het regen woud. Kort om allemaal de moeite waard om zeker een bezoekje te brengen!! Voor we er heen kunnen moeten we goed overleggen hoe we reizen en of het veilig is en dat wordt bepaalt door de SSS (State Security Service) de soort FBI van Nigeria de weten waar het onrustig is. Ik en Yoeri hebben ook plannen gemaakt om naar Ghana te gaan in December, moeten alleen even uitzoeken hoe het zit met onze visa en of we extra visa moeten aanvragen enzo ja wat het kost natuurlijk. Wanneer de dingen definitief worden zal ik jullie zeker op de hoogte stellen laten weten welke plaatsen we gaan bezoeken en wat daar te beleven is.

We hebben ook een bruiloft gehad van bekende van Mrs. Fakande. Het was een kleine bescheiden bruiloft maar zeker interessant om te zien! Trouwen doen ze hier in 2dagen met als afsluiting een feestje natuurlijk. Dag 1 is het vragen van de hand aan de schoonouders met een hoop gedans en muziek met als afsluiting een kleine beschijden receptie met een hapje en flinke borrel. Dag 2 is de kerk dienst (die we over hebben geslagen omdat we dit weekend ook een bruiloft hebben in Lagos) en dan het echte mega feest. Waar iedereen welkom is: vrienden, familie, buurt genoten en eigelijk heel Ilesa! Ze hebben een live bandje waar volop gedanst, gegeten en gezongen wordt echt super leuk om een keer te mogen bewonderen. We gaan dit weekend weer naar een bruiloft in Lagos State dat is Zuid-West van Nigeria van een vriend van Emmanuel. Dit moet een mega feest worden en zal ik zeker foto's maken en mooi verhaal over schrijven. Na de bruiloft ga ik dinsdag naar Ibadan toe om Janna te bezoeken, zij is ook een vrijwilliger in Nigeria en ze heeft me uitgenodigd om de stad nog eens te bewonderen. Aangezien zij al 5maanden in Ibadan woont kent ze de stad veel beter dan mij en wil ze me graag een rondleiding geven. Ik zal volgende keer een uitgebreid verslag geven hoe het was.

Nu weten jullie weer wat ik allemaal heb gedaan en wat er op de planning staat voor de komende tijd. Ik zal proberen zo snel mogelijk weer recente foto's te plaatsen en klein verhaaltje erbij en snel weer een nieuw verhaal plaatsen.

Bedankt voor jullie support en complimentjes en kan niet wachten op de nieuwe reacties, kijk er echt naar uit!! Tot snel.

oom Ferdy

weer een geweldig verhaal gozert. ik zie je gewoon groeien in je verhalen en je ervaringen. ik ben trots op je kerel dat je dit toch allemaal onderneemt. respect!! en je zegt het goed, blijven uitkijken voor het onbekende. je voelt je inmiddels erg thuis in je leefomgeving maar dat wil niet zeggen dat de rest van het land er ook zo over denkt. misschien zijn er wel verdwaalde taliban-stijders want die sukkels kunnen ook geen kaart lezen dus denken ze dat ze thuis zijn. hahaha. geintje. hee grote kleine neef, geniet ervan, doe voorzichtig en blijf ons op de hoogte houden. groetjes, oom Ferdy

Robert

Hallo Lars,
Weer een top verhaal heerlijk om op deze manier te kunnen vogen hoe het met je gaat.Blijf genieten en denk aan wat ik al eerder zij Hakuna matata!
Groetjes van ons.

Stacey

Hee lars! Super om te lezen! Echt heel tof wat jij en yoeri daar doen en meemaken! Heel veel plezier nog & geniet ervan! Liefs,x

Linda en Peter

Wat een belevenissen maak je weer mee joh, lefgozer echt gaaf dan ben je in dit kikkerland gauw uitgekeken hihi deze ervaringen draag je altijd met je mee! Hier in nieuwenhoorn is alles oké en we kijken weer naar je uit vol trots want je flikt het thoch maar geweldig, je geef een hoop kennis en vreugte door en je kan trots zijn op je zelf! Liefs Peter en Linda xxxxxxxxxxx

Melissa

Hee Lars,

Wat leuk om je verhaaltjes te lezen!
Erg spannend allemaal :)

Heel veel plezier

X

paps

Tis stiiiiilll aan de overkant....................
Hoest met je voedselvergiftiging gozert?? Beetje beter? of eet je nog steeds Norit als hoofdgerecht??
Hoor graag snel van je.
Knuffels Paps