larsjanssen.reismee.nl

Wat doen we nou eigelijk + een feestje

na een paar weekjes in nigeria te zijn begint alles een beetje normaal te worden en een ritme te krijgen. Zo gaan we 3 a 4 dagjes per week naar school, 1 a 2 dagen werken op de office en 2 avondjes les geven in een weeshuis omdat de kinderen achterstand hebben. We hadden afgelopen weekend een begravenis en een feest, dat kan dus blijkbaar heel goed samen en ik heb wereld ervaring gehad!

begin bij het begin.. Het project op Potter and Clay School begint steeds meer vorm te krijgen en de lessen worden steeds leuker. Wanneer kinderen een nieuwe leerlaar hebben moeten ze altijd even wennen en zeker als het ineens een blanke man is die ze eigelijk nog nooit van zo dichtbij hebben gezien. Het is natuurlijk ook raar hoe ik Engels praat want hun Engels staat dus echt niet gelijk aan dat van de rest van de wereld... (dat is soms echt een taal barriere) maar met wat handen en voeten werk komen we er eigelijk altijd wel uit. In het begin zijn ze allemaal stil en verlegen maar je merkt wel dat ze je steeds meer gaan uitproberen om te kijken hoe ver ze kunnen gaan, maar de harde hand of een liniaal lost veel op! of... nou genoeg manieren natuurlijk. We hebben ook 3 computers op de kop getikt voor school en hebben software gekocht (iligale cd's van de zwarte markt) en geinstaleerd op de computers. Dit zijn typecursussen voor hun en we hebben ook een eigen les programma met uitleg over de computers. Dus paar uurtjes per week kunnen ze ook lekker pielen op de computers.

We hebben ook een project voor Living Hope Care (Lihoc). Zij houden zich vooral bezig met kinderen / ouderen met HIV / aids of tuberculose en proberen de mensen te informeren over de gevaren en gevolgen van deze ziektes maar ook hoe ze het kunnen behandelen. Wij zijn eigelijk extra pion in dit gebeuren en verstrekken soms informatie aan sex werker (grofgezegt: Hoeren), ook krijgen zij een test om te zien of ze niet al besmet zijn.. We geven dan ook gratis condooms weg zodat ze in ieder geval de volgende klanten niet besmetten of zelf ziek worden. Gelukkig is dit zelde dat we langs gaan want dat is echt onmenselijk en vreselijk om te zien allemaal... Maarjah, helaas moet het wel gebeuren. We bemoeien ons ook lekker met de organisatie van Lihoc met echt de saaiste vergaderingen ooit... Wij proberen dan beetje leven in de tent te gooien en er nog wat van te maken.

natuurlijk blijft het daar niet bij... ben niet gekomen om op mijn luie kontje te zitten en heerlijk bruin te worden. (wordt ik gelukkig toch wel!) We geven bijles op een weeshuis in de avond uurtjes (dinsdag en donderdag). Dit is wel heel leuk om te doen! We gaan soms ook met ze voetballen op een veldje bij hun in de buurt omdat ze veder eigelijk niks te doen hebben in het huis. Dus met een Oyibo een potje voetballen en ze scheenen helemaal blauwschoppen is natuurlijk als een wereld uitje voor de kinderen. na paar uurtjes voetballen / het grasveld water geven moet je wel weer paar liters water drinken :)

Afgelopen zaterdag hadden we een begrafenis van een vrouw uit de wijk. De kerkdienst was echt eer om te mogen bijwonen.. Dat is zo super om een keer te hebben mee gemaakt! Het is echt een feestje met een hoop gezang en gedans. (Extra informatie: Ieder feest / begravenis heeft zijn eigen dress-code en wordt dus ook verwacht dat je in deze kleding verschijnt. Het zijn pakken gemaakt van lappenstof (native cloth), de familie heeft zijn eigen kleur en de gasten hun eigen kleur). na de kerkdienst ga je met ze alle, echt met ze alle dat zijn dik 100mensen naar een groot grasveld waar een tentje staat en vervolgens nog eens 100mensen zijn om 1 wild, dik, groot en geniaal feest te geven ter nagedachtenis van haar. Het meest byzonderen van deze feestjes zijn het strooien met geld... Wanneer je de dansvloer op gaat en mensen waarderen de moeite of vinden je goed dan plakken ze geld op je gezicht wat natuurlijk blijft plakken omdat je zweet. Maar als een echte Oyibo op een feestje en dan ook nog dansen dan trek natuurlijk de aandacht van iedereen wat dus betekend (KASSA!!!!!!!!!). Maar al het geld wat je hebt verzamelt is niet bedoelt om te houden maar te verdelen onder de kinderen / arme mensen op straat.. Die staan dus ook met een grote massa rond om de tent met hun handjes omhoog. Wij hebben dus het geld maar eerlijk onder hun verdeeld + wat extra uit onze eigen zak natuurlijk!

Helaas heb ik geen tijd meer maar zal volgende keer snel weer wat foto's uploaden en nieuw verhaaltje posten.. totsnel iedereen en mis jullie wel :(

Linda en Peter

Hoi Lars leuk om weer je verhaal te lezen, Zo ver weg maar voelt thoch dichtbij we zitten inmiddels al weer in november! Blijf genieten gozer ,en als je weer thuis ben ga ik je weer volstoppen met lekkers! Liefs Linda en peterxxxxxxx

yoeri's muttie

Hoi Lars, ik lees altijd eerst het verhaal van Yoeri en dan hop snel over naar jouw verhaal om zo ook weer net iets meer te lezen. Het is echt leuk, en kijk uit naar jullie volgende verhaal en foto's.
groetjes en veel plezier met elkaar.

Remco

Zo zie je maar weer hè, dat de tradities en gewoontes daar helemaal afwijken.
Wel een goede gedachte, om te feesten na de begrafenis.
Hou je taai daar ouwe!

Kevin - Travel Active

Dag Lars,

Leuk om te lezen dat jullie project langszaam maar zeker echt vorm begint te krijgen. Fijn dat alles goed gaat!

Gezondheid en heel veel plezier daar!

Groeten,

Kevin

Lars

@ Linda & Peter, Ik kan niet wachten om weer helemaal vol gestopt te worden.. aangezien het lang geleden is dat ik goed heb gegeten.

@Yoeri's Muttie, Vindt het leuk dat u mijn verhalen ook volgt en onze verhalen zijn in zeker zin toch altijd wel het zelfde?

@Remco, Je merkt het verschil inderdaad in gewoontes en tradities. Het is echt een wereld ervaring om alles zo te mogen mee maken.

@Kevin, Dankjewel! Leuk om te zien dat je ons regelmatig volgt en berichtjes achter laat dat waardeer ik zeker. Als ik terug ben moeten we zeker bijpraten over alles en heb genoeg tips voor de volgende vrijwilligers.. (tip 1: Vitamine pillen is echt een pre)

Tammie

Hee Lars,
Wauw weer een geweldig verhaal!! Ben zo onder de indruk.. wat jij daar allemaal mee maakt!! En met die begrafenis, wat bijzonder! Goh en wat jullie allemaal voor die mensen doen echt mooi hoor!!.. Blijf zo door gaan en veel succes met het project!

Liefs je nichie!

paps

Hee Swahhh, wat een geweldige avonturen lees ik allemaal ) 1 ding is wel erg jammer, JE LAAT JE BIER TOCH NIET ZO WEGLOPEN!!!, wil ik niet meer lezen he, ik wordt helemaal gek als ik dit soort verspillingen lees :) Ik krijg steeds meer respect voor je gozer, volgens mij valt het niet mee om de jeu erin te houden maar toch fijn dat die ouwe hangmat"(in het legergroen) van je oom nog goeie diensten doet. De foto's zien er erg goed uit, de kwaliteit dan he

bitchesss daniels (jacky) & marrie

Hoi lieve Lars,

Wij zijn zo super trots op je! We zijn nu aan het skypen en lezen om de beurt een stukje van jou blog voor. Wij missen je echt hoor! We hopen dat het allemaal een beetje goed gaat daar, wat we allemaal lezen wel!
We hebben onwijs veel respect voor je dat je dit doet!! En lezen erg graag je blogs!
Nou lieve lars, heel veel succes daar!
We loveee youu !

Dikke lebber,
je bitchess
hihi

Miranda

heeee lieve neef!!

Wauw wat een verhaal, echt stoer hoor en wat doen jullie daar veel goeds! Echt tof om te lezen, ben helemaal onder de indruk!! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Heeel veeel plezier nog en een dikke kus.. Xx